Volvo Cars henti tawarkan model dijana dengan enjin diesel selama-lamanya bermula tahun hadapan

Volvo Cars henti tawarkan model dijana dengan enjin diesel selama-lamanya bermula tahun hadapan

Volvo Cars (entiti yang berbeza dari Volvo Truck) bakal menghentikan penawaran model-model dengan enjin diesel tahun hadapan, dan unit terakhir kenderaan Volvo yang dijana oleh enjin diesel akan diproduksi “beberapa bulan dari sekarang” lapor Autoblog.

Pembuat kereta dari Sweden berkenaan sebenarnya sudahpun menghentikan sebarang pembangunan enjin-enjin baharu yang dijana bahan api diesel sejak 2017 kerana kos untuk menghasilkan teknologi yang mesra alam bagi enjin tersebut adalah terlalu tinggi.

Malah bukan lagi rahsia dalam rancangan Volvo untuk menjadi jenama “neutral iklim” pada 2040, Volvo hanya akan menjual kenderaan dengan unit rangkaian kuasa elektrik sepenuhnya (EV) bermula 2030. Jadi selepas menamatkan penjualan model dengan enjin diesel ini, Volvo mungkin akan mengumumkan penamatan penawaran model dengan enjin petrol pula.

“Unit rangkaian kuasa elektrik merupakan masa depan kami, dan ia lebih baik dari enjin-enjin pembakaran dalaman: ia menghasilkan bunyi yang lebih senyap, getaran yang lebih rendah, kos servis yang lebih murah untuk pelanggan kami dan tiada pencemaran paip ekzos,” kata CEO Volvo Cars Jim Rowan berhubung langkah yang diambil syarikatnya ini.

Volvo Cars henti tawarkan model dijana dengan enjin diesel selama-lamanya bermula tahun hadapan

Rowan turut menegaskan langkah ini adalah usaha Volvo bagi mengatasi perubahan iklim. “Sudah tiba masanya untuk pemimpin industri dan politik menjadi kuat dan tegas, serta menyampaikan dasar dan tindakan yang bermakna untuk memerangi perubahan iklim. Kami komited untuk melaksanakan peranan kami dan menggalakkan rakan-rakan serta pemimpin politik di seluruh dunia untuk menjalankan tugas mereka,” tambah Rowan.

Volvo menyatakan sebelum ini iaitu pada 2019 kebanyakkan kenderaan yang dijual di Eropah dijana oleh enjin diesel. Namun untuk 2023, trend sudahpun berubah dengan majoriti kenderaan yang dijual oleh Volvo di Eropah adalah dengan unit rangkaian kuasa elektrik penuh atau plug-in hybrid.

Menurut Volvo perubahan trend ini adalah kerana undang-undang pencemaran di benua berkenaan yang semakin ketat, dan usaha jenama itu sendiri yang kini fokus terhadap teknologi elektrifikasi.

The post Volvo Cars henti tawarkan model dijana dengan enjin diesel selama-lamanya bermula tahun hadapan appeared first on Paul Tan's Automotive News.


Post a Comment

0 Comments