MG ZS EV dalam pelekat samaran di ruang pamer PMC di TPB 2030 — akan di’rebadge’ untuk pasaran M’sia?

Ketika majlis pelancaran Tindakan Pembangunan Bumiputera (TPB) 2030 yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri pagi ini di ibu negara, antara kerangka ekonomi yang direncanakan bagi tempoh 10 tahun ke depan termasuklah Aktiviti Pertumbuhan Ekonomi Utama (KEGA).

Pelan tindakan TPB ini, yang turut diterbitkan dalam sebuah jilid dengan ketebalan lebih 600 mukasurat disebut-sebut sebagai kesinambungan kepada Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan pada 1971 dengan matlamat untuk merapatkan jurang dan memperkasakan ekonomi antara warga bumiputera dengan warga lain di negara ini.

Daripada tujuh cabang sektor yang dikenal pasti di bawah KEGA itu, ada satu yang bersangkutan dengan industri automotif dan pengangkutan — KEGA 5: Logistik, Pengangkutan dan Mobiliti Lestari. Yang agak menarik perhatian kami tentulah cabang yang akhir sekali, iaitu “Mobiliti Lestari”, yang daripada namanya saja sudah tentulah dapat kita teka duduk letak perkaranya; melibatkan kenderaan dengan teknologi elektrifikasi dan juga EV.

Dan perkara ini setidak-tidaknya tercermin dengan jelas di ruang pameran yang turut dibawakan sempena majlis berkenaan. Ada banyak kenderaan yang dipamerkan, seperti Kona Electric, Ora Good Cat (ini kita lihat nanti), beberapa buah motosikal dan juga bas. Semua kenderaan ini hadir dengan satu persamaan — teknologi EV. Dan, ada sebuah lagi model kenderaan yang dipamerkan di ruang Protech Master Coach (PMC) Sdn. Bhd.

Model kenderaan yang dimaksudkan sebenarnya ialah sebuah MG ZS EV yang dibalut dengan pelekat samaran. Adakah model ini akan dibawa masuk ke pasaran Malaysia? Sebelum ini memang ada khabar angin yang menyatakan bahawa jenama MG bakal kembali ke dalam pasaran tempatan, tetapi unit yang dipamerkan ini bukanlah menjurus kepada perkembangan itu.

Daripada perbualan dengan jurucakap PMC yang berada di situ, MG ZS EV ini bukanlah untuk tujuan membawa masuk atau aktiviti rebadge untuk dijual sebagai unit EV siap untuk pasaran tempatan. Kereta berkenaan sudah berada di sini beberapa bulan lalu, dan sejak dua bulan terakhir telah digunakan untuk tujuan R&D oleh syarikat berkenaan.

R&D yang dimaksudkan ini pula bukanlah untuk menguji kepenggunaannya di Malaysia. Ia sebaliknya digunakan sebagai ujian untuk menilai dan mengenal pasti komponen-komponen yang ada padanya dalam maksud untuk diproduksikan secara tempatan, oleh pemain-pemain industri sedia ada di sini.

PMC menjalankan pemerhatian, dan juga melakukan reverse engineering untuk melihat jika ada komponen-komponen yang mampu dikeluarkan oleh syarikat vendor di sini. Hasratnya adalah untuk mewujudkan dan memperkasakan lagi kesediaan syarikat tempatan dalam eko-sistem sebagai pembekal bagi komponen-kompenen berkaitan kenderaan EV ini,” jelas jurucakap yang enggan dinamakan itu.

PMC juga sebelum itu — dengan kerjasama SIRIM — telah terlibat dalam menghasilkan bas elektrik yang didakwa ketika ini sudah digunakan di Melaka (seperti dalam gambar). Maka, dengan MG ZS EV ini, mereka ingin mengintai peluang berkaitan teknologi elektrifikasi untuk kenderaan massa pula.

Mengapa MG ZS EV ini yang dipilih? Menurut beliau lagi, ini kerana model berkenaan antara yang meluas jualannya di China dan UK, dan dari banyak sudut sudah terbukti kemampuan dan ketahanannya sebagai sebuah EV pasaran massa yang lebih meluas.

The post MG ZS EV dalam pelekat samaran di ruang pamer PMC di TPB 2030 — akan di’rebadge’ untuk pasaran M’sia? appeared first on Paul Tan's Automotive News.


Post a Comment

0 Comments