Sistem Aliran Bebas Pelbagai-Lorong atau Multi-Lane Fast Flow (MLFF) buat pertama kalinya akan dilaksanakan oleh PLUS Malaysia, laporan New Straits Times. Walau bagaimana pun, Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Seri Ahmad Maslan yang mengesahkan perkara ini turut berkata pelaksanaan sistem MLFF tunggal di semua konsesi lebuhraya akan menjadi terlalu sukar untuk dilaksanakan.
“Bagi sistem tunggal, ia agak sukar untuk dilaksanakan kerana terdapat 33 konsesi lebuhraya menguruskan lebih 2,000 km jalan, dengan sebahagian besar di bawahnya (PLUS Malaysia),” kata Ahmad Maslan yang menjawab soalan yang dikemukakan di Dewan Rakyat.
Kelmarin, ada sumber menyatakan bahawa langkah ini diambil dalam usaha bagi mengelak berlaku salah guna dan eksplotasi keuntungan ketika pelaksanaannya berjalan kelak. Malah ia juga menyatakan bahawa PLUS yang merupakan konsesi lebuhraya terbesar di Malaysia kerana mempunyai kelebihan di mana anak syarikatnya, Teras Teknologi Sdn Bhd merupakan penyedia sistem kutipan tol elektronik bagi kebanyakkan lebuhraya di Malaysia.
Bagi mengelakkan pengguna mengambil kesempatan untuk melalui tol tanpa palang berkenaan tanpa membuat bayaran sepatutnya, PLUS turut sedang berusaha untuk bekerjasama dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi menghalang pesalah-pesalah tersebut memperbaharui cukai jalan masing-masing.
Pada November lalu, Ahmad Maslan berkata bahawa PLUS menentang konsesi bertindih, dan pengendali lebuhraya turut menyatakan bahawa ia boleh melaksanakan MLFF secara bebas.
Sistem MLFF ini sudah disebut bakal dilaksanakan di Malaysia sejak awal 2008. Pada 2015, PLUS menyatakan bahawa pihaknya bakal memperkenalkan sistem berkenaan pada 2018, dan seperti yang boleh kita lihat sekarang ia masih lagi belum dilaksanakan. Dalam laporan Astro Awani pula menyebut bahawa kerajaan sebelum ini menyasarkan pelaksanaan laluan tol tanpa palang bermula 2025.
The post PLUS laksana MLFF mulai April 2025 – Ahmad Maslan appeared first on Paul Tan's Automotive News.
0 Comments