Motosikal baharu 150cc ke atas wajib ada Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) mulai 1 Jan 2025 – Ahmad Zahid

Motosikal baharu 150cc ke atas wajib ada Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) mulai 1 Jan 2025 – Ahmad Zahid

Kerajaan mewajibkan semua motosikal baharu dengan enjin berkapasiti 150cc dan ke atas yang dijual di pasaran Malaysia wajib memiliki Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) bermula 1 Januari 2025.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, ia antara insiatif yang diambil kerajaan dalam menangani kes kemalangan jalan raya, khususnya membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal, laporan Bernama.

“Mari kita bermula dengan menjadikan penunggang motosikal lebih selamat kerana 65% daripada jumlah kematian jalan raya tahun lalu, membabitkan penunggang motosikal. Jadi bermula 1 Januari 2025, semua motosikal baharu dengan enjin kapasiti 150cc ke atas wajib dipasang ABS,” katanya dalam Majlis Pelancaran Persidangan Keselamatan Jalan Raya Asia (CARS) 2024 semalam.

Jelas beliau, kerajaan memutuskan perkara itu kerana berdasarkan laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), ABS berupaya mengurangkan kadar kemalangan maut sebanyak 31 peratus.

Motosikal baharu 150cc ke atas wajib ada Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) mulai 1 Jan 2025 – Ahmad Zahid

“Malaysia antara negara di Asia Tenggara yang berdepan isu ini. Walaupun kadar kematian per 100,000 orang turun daripada 27% pada 2,000 kepada 22.5% pada 2019, ia tetap antara yang tertinggi di dunia. Jadi saya yakin inisiatif ini akan mengurangkan kadar kematian akibat kemalangan jalan raya di Malaysia,” katanya.

Beliau juga berharap insiatif terbabit dapat menjadi inspirasi kepada negara ASEAN lain untuk melaksanakan langkah sama, sekali gus menjadikan motosikal sebagai kenderaan yang selamat digunakan.

Selain itu, Ahmad Zahid mencadangkan supaya Program Penilaian Motosikal di Malaysia (MyMAP) dilaksanakan di seluruh negara ASEAN atau Asia. Di mana MyMAP yang memberi penarafan kepada motosikal berdasarkan piawaian kenderaan itu mampu memberi kelebihan kepada pengguna untuk membuat penilaian sebelum membeli kenderaan berkenaan.

“Setakat ini, MyMAP sudah menilai 28 jenis model motosikal dihasilkan tujuh syarikat pengeluar dan kenderaan ini diberikan rating ‘bintang’,” katanya.

The post Motosikal baharu 150cc ke atas wajib ada Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) mulai 1 Jan 2025 – Ahmad Zahid appeared first on Paul Tan's Automotive News.


Post a Comment

0 Comments