Dalam era moden penuh dengan teknologi elektronik buat masa sekarang, pengeluar-pengeluar automotif nampaknya cenderung untuk menghasilkan ruang dalaman dengan rekaan minimalis yang mengurangkan banyak suis-suis fizikal dan menggantikannya dengan suis maya pada skrin sesentuh atau menggunakan bentuk suis lebih ringkas yang tidak sama seperti suis tradisional.
Melihat kepada perkara ini yang mungkin akan menimbulkan pelbagai masalah dikemudian hari terutamanya bersangkut paut dengan keselamatan, Program Penilaian Kereta Baharu Eropah (Euro NCAP) bakal menolak markah ujian keselamatannya untuk model-model yang tidak dilengkapi dengan suis kawalan fizikal bagi beberapa fungsi bermula Januari 2026.
Menurut laporan Motor1 yang memetik berita dari The Times, Euro NCAP bercadang untuk menurunkan penarafan kenderaan yang tidak mempunyai suis fizikal, tuil atau dail untuk lampu isyarat membelok, lampu isyarat kecemasan, hon, pengelap cermin dan fungsi panggilan kecemasan yang akan menghubungi nombor kecemasan tempatan secara automatik sekiranya berlaku kemalangan serius.
“Penggunaan skrin sesentuh secara berlebihan merupakan masalah besar dalam industri, dengan hampir kesemua pengeluar kenderaan mengalihkan kawalan penting kepada skrin sesentuh utama, memerlukan pemandu untuk mengalihkan pandangan mereka dari jalan raya dan meningkatkan risiko kemalangan kerana terganggu,” kata pengarah pembangunan strategik Euro NCAP Matthew Avery.
“Ujian Euro NCAP baharu yang bermula pada 2026 akan menggalakkan pengeluar untuk menggunakan kawalan fizikal berasingan untuk fungsi-fungsi asas dalam cara yang intuitif, mengekalkan mata pada jalan raya dan seterusnya menggalakkan pemanduan yang selamat,” tambahnya lagi.
Antara contoh yang agak melampau berkenaan suis ini boleh dilihat menerusi Tesla Model 3 ‘Highland’ terbaharu, di mana tuil lampu isyarat membelok telah digantikan dengan suis sentuhan pada permukaan yang diletakkan pada roda stereng, manakala kawalan transmisinya pula diletak pada skrin sesentuh utama (butang transmisi fizikal sokongan pada bahagian hadapan siling).
Namun sudah ada pengeluar yang mengambil inisiatif sendiri untuk ‘mengundur kebelakang’ selepas mendengar rungutan pengguna, seperti Volkswagen yang menampilkan semula suis kawalan fizikal pada roda stereng untuk model Golf facelift MK8.5, berbanding model MK8 yang menggunakan suis kawalan sesentuh pada bahagian berkenaan.
Walau bagaimanapun, tindakan Euro NCAP ini hanya boleh ‘menggalakkan’ pengeluar untuk kembali menggunakan suis-suis tradisional. Ini kerana Euro NCAP hanya sebuah badan bebas yang menguji dan memberikan markah bagi panduan pengguna, bukan badan kawal selia yang boleh menggubal undang-undang bagi mewajibkan perkara tersebut seperti Kesatuan Eropah.
The post Euro NCAP syaratkan perlu ada suis tradisional untuk lampu signal dll untuk dapat 5 bintang bermula 2026 appeared first on Paul Tan's Automotive News.
0 Comments