RM52.772 juta saman tertunggak kenderaan perdagangan belum dilangsaikan sejak 2018 – JPJ

RM52.772 juta saman tertunggak kenderaan perdagangan belum dilangsaikan sejak 2018 – JPJ

Pengarah Penguatkuasa Kanan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ),Datuk Lokman Jamaan mengesahkan sebanyak RM52.772 juta saman aktif tertunggak kenderaan perdagangan membabitkan pelbagai kesalahan dikesan masih belum dilunaskan pesalah dan syarikat kenderaan perdagangan sejak 2018.

Katanya, jumlah itu melibatkan sebanyak 175, 909 saman masih aktif dan tertunggak membabitkan pemilik syarikat kenderaan perdagangan di seluruh negara. Di mana berdasarkan pecahan pungutan jumlah saman tertunggak itu, Selangor menjadi negeri yang tertinggi dengan merekodkan sejumlah 61,940 saman, laporan Harian Metro.

“Negeri lain yang mencatatkan saman tertunggak kenderaan perdagangan ialah Pahang (16,372), Perak (13,790), Kedah (13,743), Pulau Pinang (7,828), Kuala Lumpur (9,825) dan Negeri Sembilan (10, 270).

“Semua syarikat perdagangan dan pemandu yang memiliki saman aktif masih tertunggak itu diberikan tempoh membayar saman tetapi masih tidak mengambil serius dan gagal melaksanakan tanggungjawab itu. JPJ akan mengambil tindakan lebih tegas tanpa kompromi bagi mengingatkan mereka supaya tampil menguruskan tunggakan kepada JPJ dan mematuhi peraturan,” katanya.

RM52.772 juta saman tertunggak kenderaan perdagangan belum dilangsaikan sejak 2018 – JPJ

Lokman turut berkata, pihaknya akan melaksanakan Op Patuh Khas fasa kedua terhadap kenderaan perdagangan akan dilaksanakan selama sebulan sehingga akhir Oktober ini.

“Operasi ini akan memfokuskan pematuhan undang-undang dan peraturan-peraturan keselamatan mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan Akta Perlesenan Kenderaan Perdagangan.

“JPJ tidak akan berkompromi dalam soal keselamatan jalan raya dan pemeriksaan secara teliti akan dijalankan termasuk dari sudut teknikal, kompetensi pemandunya, perlindungan insurans dan Lesen Kenderaan Motor (LKM) yang sah supaya hanya pemandu dan kenderaan perdagangan yang selamat sahaja layak berada di jalan raya,”katanya.

Pada akhir September lalu, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke menafikan bahawa JPJ tidak bertindak tegas terhadap pemandu lori dan treler yang melakukan kesalahan hingga sering menyebabkan kemalangan. Loke menegaskan bahawa JPJ telah bertindak cukup tegas bukan sahaja terhadap kenderaan berat dan lori yang membawa muatan secara berlebihan, malah kepada kenderaan lain.

“Tidak benar bahawa JPJ tidak tegas atau bersikap tolak ansur terhadap pemandu lori dan treler. Tindakan penguatkuasaan tegas sentiasa diambil terhadap mereka yang melakukan kesalahan jalan raya. Malah, ada pihak yang membuat aduan bahawa kita mengambil tindakan yang terlalu ketat termasuk penyitaan, pembatalan lesen, lucuthak dan sebagainya,” kata Loke.

The post RM52.772 juta saman tertunggak kenderaan perdagangan belum dilangsaikan sejak 2018 – JPJ appeared first on Paul Tan's Automotive News.


Post a Comment

0 Comments