Kerajaan sasar jadikan pemilikan EV lebih mudah dicapai untuk B40, M40 melalui subsidi bersasar

Kerajaan sasar jadikan pemilikan EV lebih mudah dicapai untuk B40, M40 melalui subsidi bersasar

Menuju ke hadapan, kerajaan akan memastikan pemilikan kenderaan elektrik tersedia untuk semua tahap pendapatan. Menurut Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, ini akan dilakukan melalui subsidi bersasar serta bantuan kewangan.

“Memandang ke masa hadapan Bajet 2024 yang akan datang, fokus kami masih pada keterangkuman, meletakkannya selari dengan rangka kerja Ekonomi Madani. Kami meletakkan matlamat untuk menjadikan pemilikan EV lebih mudah diakses oleh semua, terutamanya B40 dan M40, melalui subsidi bersasar dan bantuan kewangan,” kata beliau semasa pelancaran ibu pejabat baru Tesla di Cyberjaya semalam.

Tiada perincian lain yang diberitahu, atau bagaimana ia akan dilaksanakan, tetapi kalau kita lihat kepada realiti, ia tidak akan terjadi dalam masa terdekat. Untuk menjadikan EV lebih mudah diakses, ia akhirnya nanti memerlukan pemasangan tempatan dan penarikan semula sekatan yang ada sekarang. Jadi, jika ada yang menjangkakan EV mampu milik, tahun 2026 barulah ia akan menghala ke arah itu.

Kerajaan sasar jadikan pemilikan EV lebih mudah dicapai untuk B40, M40 melalui subsidi bersasar

Kenapa 2026? Sekarang ini kita mendapat pelepasan cukai import dan duti eksais untuk EV yang diimport sepenuhnya, sehingga 31 Disember 2025, tetapi harga jualannya mestilah tidak kurang daripada RM100,000. Ini dibuat bagi memberi ruang kepada pemain tempatan untuk bersedia dengan elektrifikasi.

Selain daripada itu, Zafrul memberitahu bahawa pelaksanaan polisi dan inisiatif ini setakat ini memberikan impak yang positif kepada industri automotif tempatan, menggambarkan komitmen kerajaan untuk membangunkan satu ekosistem lengkap EV dalam negara.

“Jumlah EV yang didaftar meningkat kepada lebih 3,40 unit pada tahun 2022 dan melebihi 7,500 unit pada September 2023, berbanding cuma sekitar 300 unit pada tahun sebelumnya. Sebagai tambahan, pelabutan dalam industri EV juga sudah mencecah RM26.2 bilion dari tahun 2018 hingga Mac tahun ini,” tambah Zafrul.

The post Kerajaan sasar jadikan pemilikan EV lebih mudah dicapai untuk B40, M40 melalui subsidi bersasar appeared first on Paul Tan's Automotive News.


Post a Comment

0 Comments