Runtuhan cerun tambak punca jalan mendap di KM118.2-KM117.8 LPT1, laluan kontra diaktifkan – LLM

Runtuhan cerun tambak punca jalan mendap di KM118.2-KM117.8 LPT1, laluan kontra diaktifkan – LLM

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) mengesahkan kejadian mendapan tanah yang mengakibatkan rekahan jalan di KM 118.2 hingga KM117.8 (Lanchang) arah Kuala Lumpur di Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT1), dipercayai berpunca daripada runtuhan cerun tambak di kawasan kerja tebatan banjir.

“ANIH Berhad selaku syarikat konsesi LPT1 telah memaklumkan bahawa kegagalan tambakan Projek Tambatan Banjir di lebuhraya berkenaan menjadi punca kejadian jalan mendap berkenaan. Ia terjadi apabila cerun tambak (fill slope) di kawasan berkenaan runtuh. Pihak konsesi juga memaklumkan hujan lebat telah berlaku sejak tiga hari kebelakangan ini.

“Bagi memastikan keselamatan pengguna lebuhraya dan kelancaran aliran trafik, pihak LLM dan ANIH mengambil pendekatan untuk menutup keseluruhan lorong arah barat dan mengaktifkan laluan kontra sejak petang semalam (10 Sept),” kata LLM menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Runtuhan cerun tambak punca jalan mendap di KM118.2-KM117.8 LPT1, laluan kontra diaktifkan – LLM

Tambahnya, sebagai langkah jangka masa pendek, syarikat konsesi telah mengarahkan pihak kontraktor untuk menutup kawasan rekahan dengan kanvas bagi mengawal hakisan. Penanda enapan (settlement marker) akan dipasang bagi memantau pergerakan tanah dan aktiviti penyiasatan tanah (soil investigation) secara komprehensif akan dilaksanakan segera.

“Adalah dimaklumkan bahawa laluan ini masih boleh dilalui oleh semua kenderaan dan para pengguna diminta untuk berhati-hati serta mematuhi papan tanda lalu lintas. Walau bagaimana pun, sekiranya tiada keperluan mendesak, pengguna dinasihatkan untuk mengelak laluan ini bagi mengelakkan kesesakan,” kata LLM lagi.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi pula berkata, pihaknya sudah meneliti laporan awal kejadian berkenaan. “Saya telah mengarahkan LLM dan pihak yang terlibat untuk laksana segera kerja-kerja penyelenggaraan dan pembaikan kawasan mendap. Saya juga telah menghubungi Ketua Pengarah Lembaga LLM dan mahu satu laporan penuh dikemuka dengan segera selain pemantauan di sekitar kawasan mendapan bagi mengenalpasti kemungkinan risiko mendapan lain.

“Pelan kontigensi/mitigasi yang dilaksana di laluan mendap sentiasa dipantau setiap masa bagi menjamin keselamatan pengguna jalan raya. Pengguna jalan LPT dinasihat untuk mengelak/menangguhkan dari melalui laluan itu buat sementara waktu bagi mengelak kejadian tidak diingini berlaku,” katanya.

The post Runtuhan cerun tambak punca jalan mendap di KM118.2-KM117.8 LPT1, laluan kontra diaktifkan – LLM appeared first on Paul Tan's Automotive News.


Post a Comment

0 Comments