Proton kaji kemungkinan pasang EV smart di Tanjung Malim, MoA baharu sudah pun ditandatangani

Proton kaji kemungkinan pasang EV smart di Tanjung Malim, MoA baharu sudah pun ditandatangani

Selepas menandatangani Memorandum Perjanjian (MoA) dengan smart Automobile pada Ogos 2022, Proton dan smart Automobile kini menandatangi satu lagi MoA bagi melanjutkan kerjasama tersebut dengan kemungkinan jenama automotif nasional itu memasang model-model EV dari smart di fasilitinya di Tanjung Malim.

MoA baharu ini ditandatangani semalam ketika berlangsungnya Ekspo China-ASEAN (CAEXPO) 2023 di Nanning, China tepat 20 bulan selepas MoA pertama kedua-dua pihak dimeterai tahun lalu. Ia ditandatangani oleh naib CEO Proton Roslan Abdulah, bersama Mandy Zhang, Naib Presiden Jualan Global, Pemasaran dan Selepas Jualan, bagi pihak smart Automobile.

Turut hadir di majlis itu ialah CEO Proton Dr Li Chunrong, Presiden Global smart Automobile Tong Xiangbei, CEO Pro-Net Zhang Qiang, dan Pengarah Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) Encik Unny Shankar sebagai wakil kementerian.

“MoA baharu antara Proton dan smart Automobile membawa kerjasama kami ke tahap baharu kerana kini kami dalam perbincangan mengenai memasang model smart di Malaysia. Sebagai pengeluar automotif, Proton sentiasa berhasrat untuk meningkatkan penglibatan kami dengan smart, iaitu bukan sekadar pengedar untuk rantau ASEAN sahaja, kerana terdapat banyak kecekapan untuk dimanfaatkan kerana kedua-dua syarikat adalah ahli Kumpulan Geely,” kata Dr Li Chunrong.

Proton kaji kemungkinan pasang EV smart di Tanjung Malim, MoA baharu sudah pun ditandatangani

Perjanjian asal antara Proton dan smart Automobile menyaksikan Proton dilantik sebagai wakil jualan smart bukan sahaja di Malaysia, malah untuk rantau ASEAN. EV pertama yang dibangunkan bersama smart dan Geely iaitu smart #1 bakal dijual pada pasaran tempatan tidak lama lagi dan tempahannya juga telah dibuka semalam. Ia dijadualkan untuk mula dijual di Thailand pada separa kedua 2024.

Proton telah mewujudkan anak syarikat baharunya iaitu Proton New Energy Technology (Pro-Net) bagi menguruskan jenama smart ini, dan telah menghantar kumpulan pekerjanya ke China untuk menjalani latihan sambil kerja khusus untuk industri EV untuk membina kumpulan bakat bagi pembangunan EV jenamanya sendiri untuk masa hadapan.

Malah sebelum mula dijual pada pasaran tempatan, Proton turut menjalankan ujiannya sendiri terhadap smart #1 secara meluas di Malaysia untuk mendapatkan pengetahuan tentang prestasi EV tersebut apabila dipandu dalam iklim yang unik dan keadaan jalan raya di sini.

Proton kaji kemungkinan pasang EV smart di Tanjung Malim, MoA baharu sudah pun ditandatangani Proton kaji kemungkinan pasang EV smart di Tanjung Malim, MoA baharu sudah pun ditandatangani

Selain itu, jaringan stesen penegcas EV turut sedang diibangunkan oleh Proton di Malaysia. Untuk itu Pro-Net telah menandatangani MoU dengan Gentari iaitu cabang tenaga boleh diperbaharui Petronas, membina hubungan kerja dengan pemegang kepentingan ekosistem EV lain, melantik sepuluh pengedar smart serta memperkenalkan smart #1 kepada orang ramai dalam pelbagai acara.

smart Malaysia juga telah melancarkan aplikasi pintar Hello smart pada 14 September lalu. Aplikasi ini bukan hanya dibuat untuk urusan jualan termasuk membuat tempahan smart #1 secara atas talian, malah ia turut menawarkan empat ciri lain
yang didakwa pertama seumpamanya di Malaysia iaitu penyepaduan 70% peta pengecasan daripada pengendali pengecasan, mengenalpasti ketersediaan, tempahan dan pembayaran untuk pengecas EV dalam negara.

“Proton komited untuk memperkenalkan lebih banyak Kenderaan Tenaga Baharu (NEV) pada masa hadapan. Selepas pelancaran Proton X90, NEV pertama kami, kami teruja dengan peluang untuk mengetahui lebih lanjut tentang EV daripada kerjasama kami dengan smart. Melangkah ke hadapan, semua aktiviti pengeluaran kami akan tertumpu di Automotive High Tech Valley (AHTV) di Tanjung Malim, yang juga akan membantu dalam matlamat kami untuk menjadikan Malaysia hab EV serantau,” tambah Dr Li.

The post Proton kaji kemungkinan pasang EV smart di Tanjung Malim, MoA baharu sudah pun ditandatangani appeared first on Paul Tan's Automotive News.


Post a Comment

0 Comments