Sistem Pengangkutan Bandar Kuching bakal punya Rapid Transit Automatik; guna FCEV pertama di dunia

Sarawak Metro telah mendedahkan bahawa sistem Rapid Transit Automatik (ART), yang berada di tengah-tengah Sistem Pengangkutan Bandar Kuching (KUTS), bakal meliputi laluan sejauh 70 km dengan merangkumi tiga landasan dan 31 stesen untuk fasa pertama.

Menurut Sarawak Metro lagi, sistem transit yang bakal mula dibangunkan pada tahun 2025 ini, menggunakan kenderaan trackless janaan sel bahan hidrogen (FCEV) yang pertama di dunia, yang beroperasi di laluan khas, dan boleh membawa 300 penumpang dalam satu masa dan bergerak dalam kelajuan 70 km/j.

Fara 1 KUTS ini akan melibatkan pembinaan dan operasi dua laluan – Laluan Samarahan (Laluan 1) dan Laluan Serian (Laluan 2). Laluan Samarahan bermula di Kota Samarahan dan menuju bahagian barat laut meliputi jarak 28.5 km, dengan perhentian akhir di stesen SM14 berhampiran Hikmah Exchange.

Peta Transit KUTS, Fasa 1 – klik untuk besarkan

Manakala Laluan Serian pula bermula di Batu 12 dan menghala ke bahagian utara sejauh 24.5 km dan perhentian akhir di Isthmus berhampiran Pusat Konvensyen Borneo. Kedua-dua laluan 1 dan 2 akan melalui stesen pertukaran di Simpang Tiga di mana ia dicadangkan dibina bersebelahan tempat letak kereta awam Wisma Persekutuan, laporan The Star pada Jun lalu.

Sistem Rapid Transit Automatik ini akan berfungsi sebagai nadi pengangkutan jalan raya awam di ibu negeri serta kawasan Kuching, ujar Sarawak Metro seperti yang dicatatkan menerusi laman web rasminya.

Anak syarikat milik penuh Perbadanan Kemajuan Ekonomi Sarawak, Sarawak Metro telah ditugaskan oleh kerajaan negeri Sarawak untuk mengubah sistem pengangkutan jalan awam negeri di kawasan bandar utama.

The post Sistem Pengangkutan Bandar Kuching bakal punya Rapid Transit Automatik; guna FCEV pertama di dunia appeared first on Paul Tan's Automotive News.


Post a Comment

0 Comments