Toyota telah memfailkan beberapa paten dengan United States Patent and Trademark Office (USPTO) bagi sistem yang mensimulasi operasi transmisi manual beberapa kelajuan dalam kenderaan elektrik. Ketika ini, banyak EV menggunakan kotak gear satu-kelajuan, walaupun beberapa pengeluar menggunakan transmisi dua-kelajuan dalam model seperti Porsche Taycan.
Menurut paten Toyota, transmisi manual yang dicadangkan bagi EV itu disasarkan untuk pemandu yang sudah terbiasa menukar gear sendiri atau inginkan keseronokan kendalian gear manual. Sistem berkenaan disifatkan sebagai mampu untuk menukar kaawalan mod antara pemanduan biasa dan simulasi manual corak-H.
Kawalan yang dimaksdukan itu termasuk “pedal klac” dan “penukar gear” acah, yang mencadangkan sistem berkenaan hanya akan menyediakan rasa transmisi manual tetapi tidak menyediakan tujuan khusus bagi operasi kenderaan, tidak seperti pada kereta dengan enjin pembakaran dalaman biasa. Pedal yang dimaksudkan juga datang dengan “penjana daya reaksi penukaran” untuk memberikan sensasi yang biasanya diperoleh ketika seretan klac di flywheel ketika ia dilepaskan sebahagiannya.
Bergantung kepada kedudukan penukar yang bertindak balas terhadap gear maya, karekteristik tork yang bersangkutan dengan kelajuan pusingan motor elektrik adalah sedikit berbeza. Pengawalnya akan mengira kelajuan maya enjin pada enjin maya yang berasaskan gear maya yang dipilih, yang kemudiannya dipaparkan di tachometer.
Disember lalu, Toyota dan Lexus mempersembahkan prototaip yang mempertontonkan EV berpotensi yang mungkin menjadi barisan kenderaannya menjelang 2030. Beberapa kereta sport turut terlibat, dan teknologi yang dinyatakan ini mungkin akan digunakan untuk model2 tersebut. Apapun, masih terlalu awal untuk mengetahui sama ada benar Toyota akan membangunkan sistem yang dipatenkan ini.
The post Toyota failkan paten transmisi manual untuk EV appeared first on Paul Tan's Automotive News.
0 Comments